IN TOUCH / ONTMOET DE EXPERTS / JULIAN WATSON

Jouw beste bron van insights

Waarom jaarlijks contact met je medewerkers onvoldoende is

Door mijn werkervaring met kleine als grote organisaties heb ik gezien datmedewerkers feedback programma's er in vele vormen zijn.

We kennen allemaal het meest gebruikelijke medewerkers feedback programma, het ‘jaarlijkse medewerkers onderzoek’. Dit wordt meestal ingezet om de mate van tevredenheid, werksfeer en het voornemen om te vertrekken te meten, naast andere parameters. Een proces dat meestal zowel succesverhalen als grote uitdagingen blootlegt.

Het probleem van deze aanpak is dat je slechts een keer per jaar naar je medewerkers luistert en dat dit een formeel en repetitief proces is. Erger nog, dezelfde aandachtspunten komen vaak jaar op jaar terug en met de belofte om deze te veranderen wordt niets gedaan. Sceptische medewerkers voelen zich niet gehoord dus waarom zou het dit jaar plotseling anders zijn? Met als gevolg dat je een laag moraal onder het personeel krijgt en een team dat het gevoel heeft dat er niet met je te praten valt.

Vaak zien we een parallel met klanttevredenheidsonderzoek. Ook hier dit zijn jaarlijkse, formele processen die belangrijke benchmarks opleveren maar vaak niet voldoende gebruikt worden om de bedrijfsresultaten te verbeteren.

Employee feedback 1

Door zowel het klant- als medewerkersonderzoek op een regelmatige basis door te voeren ontstaat er een krachtig instrument om te leren en verbeteren. Een continue, repeterende aanpak om de mening te vragen aan zowel klant als medewerker houdt de organisatie scherp om noodzakelijke verbeteringen door te voeren terwijl je het personeel in zijn kracht zet en motiveert. 

Data, inspiratie en voorbeelden zijn overal! Je moet het willen zien om te kunnen gebruiken. Afstappen van formele processen is spannend maar de razendsnelle technologische ontwikkelingen zorgen dat er veel middelen tot je beschikking zijn.

Employee feedback 2

Of het nu door gesprekken, videos, foto’s of emails zijn, iedere feedback die je van je medewerkers krijgt moet je opslaan, onderzoeken en gebruiken voor meer inzicht. Organisaties over de hele wereld verdrinken in data die niet gebruikt wordt. Het op de juiste manier stroomlijnen van deze informatie leidt tot waardevolle inzichten over jouw bedrijfsprestaties. Denk als redacteur en deel regelmatig je belangrijkste boodschappen in behapbare content te met je medewerkers. Dit helpt de betrokkenheid van deze medewerkers en moedigt je personeel aan om in de toekomst zelf ook bij te dragen.

Eenmalige een jaarlijkse contactmoment is gewoon niet voldoende. Contactmomenten en feedback moet regelmatig, continue en flexibel zijn. Het verzamelen en organiseren van alle verschillende stromen van medewerkersonderzoek en -inzichten zorgen ervoor dat jouw organisatie effectief is en snel kan reageren. Geef je medewerkers de mogelijkheid om kansen te spotten die jouw bedrijf helpt om het beter te doen.

Wanneer dit gedrag wordt aangemoedigd, misschien zelfs beloond, dan zullen je medewerkers een vitaal onderdeel worden in het vroegtijdig opsporen en benoemen van problemen. Een goede en effectieve manier om betrokkenheid te creëren, werktevredenheid te verhogen en een geweldige werksfeer te realiseren!

Social icons-05

 

 


- Julian Watson / Founder & Lead Consultant bij Sketch Insight

Social icons-05

- Julian Watson / Founder & Lead Consultant at Sketch Insight

Meer blogs

Checklist-1
De kracht van checklists
Tesco-1
Lessen van een Britse marktleider 
Hunkemoller MTEHoe Hunkemöller won met haar klantenservice