IN TOUCH / ONMOET ONZE EXPERTS / SEAN MURRAY

Van je medewerkers merkambassadeurs en micro influencers maken

Always in touch

Hunkemöller is de marktleider van West Europa in lingerie met meer dan 940 winkels in 21 landen. Het merk is beroemd om haar designs en en service van wereldklasse. Iedere dag zorgen meer dan 9.000 medewerkers een inspirerende customer journey - in welk kanaal dan ook.

Wereldklasse

In 2010 begon Hunkemöller aan hun turnaround-strategie. Aan de basis van deze strategie stond het creëren van een merk - voor de A-locaties. We begrepen dat een buitengewoon merk, een buitengewone service moet bieden - service van wereldklasse, dat vandaag de dag nog steeds de basis is om te blijven groeien.

De belangrijkste focus en USP is het leveren van een buitengewone service van wereldklasse, expertise in lingerie en productstrategie gestoeld op het design. Voor de positionering is dit cruciaal omdat concurreren op prijs geen optie was voor Hunkemöller.

Hunkemoller MTE 1

We ontwikkelde een trainingsprogramma van wereldklasse om te zorgen voor de service van wereldklasse. De combinatie van instore en online training zorgden voor de transformatie van winkelmedewerker naar merkambassadeur. Hunkemöller heeft een netwerk van internationale trainers die de teams in de winkel ondersteunen met trainingen, processen en certificeringen, ook zorgen zij voor de online toegang.

Hunkemoller MTE 2

Betrokken blijven

Met de opgestelde merkwaarden, waarvan betrokken zijn er 1 is, is Hunkemöller een samenwerking met Kega aangegaan om een intern communicatieplatform op te zetten, InTouch. We wilden de winkels laten zien hoe goed er uit ziet - niet alleen maar vertellen en het platform is hiervoor ideaal. Het geeft medewerkers een stem en het gebruik is heel hoog. Bijna alle medewerkers gebruiken hun smartphone regelmatig om de app te openen, maar Hunkemöller heeft er ook voor gezorgd dat de applicatie op de tablets in de winkels bereikbaar is. Dit zorgt ervoor dat al het personeel altijd toegang heeft tot de app. 

 

Hunkemöller wist ook dat winkelmanagers meer van haar klanten weet dan het hoofdkantoor, daarom is InTouch opgezet als tweerichtingsverkeer waardoor er interactie ontstaat tussen winkel en hoofdkantoor. Ook is er gezorgd dat medewerkers op de hoogte zijn van de laatste fashion trends zodat zij de klanten kunnen inspireren en adviseren over de laatste trends. Daarnaast wil het merk graag als ‘social’ gezien worden en daarom moeten de medewerkers zich prettig voelen met social media. Het leger van 9.000 Sheroes (zoals Hunkemöller haar medewerkers noemt) is een van de belangrijkste groepen micro influencers. Door continu met hen in contact te zijn, kan Hunkemöller deze interne influencers inspireren en aanmoedigen om de beste merkambassadeurs te worden. 

Top tips

Medewerker op de winkelvloer kennen de klanten beter dan wie dan ook

Medewerkers zijn de merkambassadeurs van jullie klanten, door ze te adviseren en jullie producten te gebruiken of dragen

Personeel op de hoogte houden van de laatste trends helpt de klanten

Een toegankelijk 24/7 app zorgt dat je alle medewerkers snel bereikt

Combineer online en instore training om te zorgen dat personeel makkelijk wordt bereikt, zij toegang

• Your employees on the ground will know your customer better than anyone

• Staff are your brand ambassadors to your audience and shoppers, by advising and also wearing products etc

• Keep staff up to date on relevant trends that will aid your audience

• Having an accessible app 24/7 means reaching all employees quickly

• Combine online and in store training to ensure easy reach of staff, accessibility and to keep things fresh and interesting!

Neem een kijkje bij Hunkemöller

Social icons-05

 


- Sean Murray / Founder of The Retail Practice / Communication Specialist

Social icons-05

- Sean Murray / Founder of The Retail Practice / Communication Specialist

Meer blogs

Tesco-1
Lessen van een Britse marktleider
Costa coffee-1Hoe Costa in UK groter is geworden dan Starbucks
Once a year
Waarom jaarlijks contact met je medewerkers niet voldoende is