Hoe inclusiviteit en engagement zorgt voor succes
Je klanten laten lachen
Marktleider worden is niet makkelijk, zeker niet in de zwaar competitieve markt van koffie. Costa, onderdeel van The Coca Cola company, hebben zichzelf dit doel gesteld. Niet zo cool als onafhankelijke koffietentjes en niet zo groot als Starbucks. Het merk dat in 1971 startte, moest marktaandeel winnen door constante kwaliteit te leveren en een warm welkom van de barista’s.
Doorleef je merkwaarden
De focus op passie en ervaring, met als doel om klanten te laten lachen, zorgt voor een positieve werkomgeving voor Costa medewerkers. Costa is trots op de cultuur die gebaseerd is op vier waarden:
- Passie
- Moed
- Warmte
- Vertrouwen
Living the values
Focusing on passionate staff and experience, with the goal on making customers smile, has made a positive working environment for Costa’s employees. Costa prides itself on its culture, based on its 4 values of:
• Passion
• Courage
• Warmth
• Trust
Een inclusief personeelsbestand
En ook, de drie netwerkgroepen. Deze groepen van Costa medewerkers focussen zich op inclusiviteit en welzijn voor iedereen:
- Shine is Costa’s LGBT+ netwerk die kansen creëert voor Costa medewerkers door te ‘verbinden en samen een positieve verandering te verspreiden’.
- Inside Out is Costa’s mentale gezondheidsnetwerk. Het is een ‘veilige plek om open te discussiëren over de mentale gezond rondom diversiteit en cultuur te bepalen en waar nodig te veranderen.
- 'Gezondheid’, bewustzijn te realiseren rondom dit onderwerp en stelt middelen beschikbaar voor het personeel en ondersteunt hen waar nodig.
- Belong is Costa’s derde netwerk. Het stelt teamleden in staat om de agenda
An inclusive workforce
And also, its 3 network groups. These groups for Costa employees focus on inclusion and wellbeing for all:
Costa wil een werkplek waar hun teams graag willen werken en hun klanten zich thuis voelen. Door het personeel een stem te geven en de mogelijkheid om zich persoonlijk te ontwikkelen, zorgt dit ook voor een positieve invloed op de buurt en de klanten. Costa heeft sinds 2014 een “Community Programme” die de lokale gemeenschap rondom hun vestigingen ondersteunt. Ondanks dat het bedrijf een grote multinational is, zorgt het programma dat iedere vestiging lokale initiatieven kan ondersteunen die de buurt en haar klanten het gevoel van inclusiviteit geeft. Iedere vestiging heeft een prikbord waarop klanten en buurtbewoners nieuws en informatie kunnen verspreiden.
Continu op zoek zijn naar de brug tussen de keten en de lokale gemeenschap heeft Costa waarschijnlijk geholpen om waardevoller te zijn dan de concurrenten. Initiatieven zoals het “Chatty Café programma” om eenzaamheid aan te pakken, anti-afval campagnes en voedselverspilling tegengaan laat zien hoe Costa haar klanten betrekt en voordelen biedt.
Misschien is Costa daarom wel de een na grootste koffieketen ter wereld en de nummer 1 in Groot Brittannië!
- Seam Murray / Founder of The Retail Practice / Communication Specialist
- Seam Murray / Founder of The Retail Practice / Communication Specialist